From Madeira with love - Reisverslag uit Funchal, Portugal van Manon Minderhout - Broeksteeg - WaarBenJij.nu From Madeira with love - Reisverslag uit Funchal, Portugal van Manon Minderhout - Broeksteeg - WaarBenJij.nu

From Madeira with love

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

14 September 2011 | Portugal, Funchal

Hier weer een update van ons...
In Gibraltar hebben we onze laptop niet mee genomen, dus vandaar pas een update vanuit Funchal Madeira.
Zoals jullie kunnen lezen bevalt het cruisen erg goed, het is erg leuk en er wordt veel georganiseerd waar je vrijblijvend aan deel kunt nemen...
Iedereen is super aardig en we worden goed verzorgd...
Lang leve het luxe leven!!!!

Dag 2

Rond half 11 waren we klaar om naar de haven te gaan en te gaan kennis maken met de Disney Magic. Wat is ze klein als je ze naast andere cruiseschepen ziet liggen. Maar het is echt een plaatje. Het inchecken ging erg snel, door naar de wachtruimte en meteen liepen we op Mickey. In de rij voor een foto en wat was die kleine boef toch verlegen. Maar wel een kus gehad van Mickey!
Door naar de incheck voor de kidsclub. Door een leuk meisje geholpen die uit Zuid-Afrika kwam dus ze kon ook een beetje nederlands… Na dat Nina een mooie armband had gekregen mochten we boarding foto’s laten maken… En dan op naar het schip… Een warm welkom waardoor je je als een celebrity voelt met een hard applaus. Kaartjes geregeld voor tea with Alice waar we dinsdag naartoe mogen… Gaan eten bij het Topsiders restaurant (buffet) waar je ook zeer vriendelijk geholpen wordt. Dienbladen worden voor je gedragen… Lekker in de schaduw met uitzicht over zee gegeten… En het was lekker! Om half 2 naar de kamer gegaan, die er mooi uit ziet al is hij niet erg groot… De eerste koffer stond om kwart voor 2 al voor de deur en niet veel later volgde de rest van de koffers…
Uitgepakt en daarna met Nina naar de kidsclub gelopen waar ze even heeft rond kunnen kijken… Wat ze zag beviel haar wel en er zaten 2 erg leuke meisjes… Ze heeft lekker zitten kleuren en plakken dus de eerste ervaring was al goed… Rondje op deck 4 gelopen opzoek naar waar we moeten verzamelen als er iets mis mocht gaan… Dit was in Animators Pallet een restaurant waar we de 3de avond voor de eerste keer gaan eten. Hier even moeten zitten voor de voorlichting wat je moet doen als er een ramp mocht gebeuren… Dan naar boven voor de Sail Away party met Mickey en zijn vrienden… Erg leuk en Nina heeft erg genoten van de korte voorstelling die ze deden… Nu zijn we ons aan het klaarmaken voor het diner van de eerste avond in Parrot Cay (zeg Key)…
Het is allemaal erg leuk! Erg luxe en veel vriendelijke mensen! Het bevalt ons tot nu toe erg goed, we genieten!
Net terug van het eten in Parrot Cay,
Paul: Zalm carpaccio, Kip noodle soep, varken tenderloin, tarte tartin met ijs
Nina: Kip noodle soep, Kippenborst met groente en frietjes, Mickey bar (soort magnum)
Manon: Zalm carpaccio, krab-zeevruchten soep, asperge risotto met kreeft en gamba’s, Kaluha chocolade crème brulee…
Het was jummmmmmiiiiiieeeeeee!!!
We worden deze vakantie bedient door Agus uit Indonesie en Pedro uit Colombia…. Erg zorgzaam en vriendelijk…
Dat moet van al het personeel gezegd worden, want ze maken allemaal een praatje met je en zijn erg in je geinteresseerd... Nina was een slotje van haar oorbel verloren, en we hadden haar nieuwe Mickey oorbellen belooft, dus deze maar meteen gaan halen, een handtekeningenboekje en pen erbij zodat ze kan gaan verzamelen… De eerste handtekening die ze wist te bemachtigen was van Minnie Mouse, daarna door naar het theater waar ze een voorstelling (Welcome aboard) gaven met de characters en een hoop dans en muziek eromheen… Ook kregen we een voorproefje van optredens die gaan komen. Viva Voce, een hele gayband maar wat kunnen ze zingen… En van een buikspreker (wat Nina overigens niet leuk vond) die deze week dus optreden… Tijdens de show voelen we dat we aan het wegvaren zijn… Na de show die een uurtje heeft geduurd gaan we buiten kijken naar Barcelona de stad die we achter ons laten… We waren al snel een flink stuk uit de haven… Volgens een schermpje wat in het schip hangt varen we 15.5 knopen, dat wil zeggen dat we ongeveer 287 km/h gaan… Het deinen valt op het moment erg mee, we hebben het een klein beetje gevoeld maar niet hinderlijk…
Na het kijken hoe we Spanje achter ons laten gaan we lekker naar bed, het is een lange en bijzondere dag geweest….

Ps. Mama heeft echt vakantie want zelfs het vlees voor Nina wordt in kleine stukjes gesneden aan tafel door de obers…
We reizen sjiek de friemel, en genieten er met volle teugen van, ze zullen weten dat we zijn geweest….

Morgen hebben we een dag op zee, kunnen we het schip verkennen en er wordt een masterclass voorgerechten maken gegeven en er is nog veel meer te doen, dus we zullen ons niet vervelen!!!

Dag 3

Heerlijk geslapen maar al vroeg wakker (07.30 uur) Lekker op ons gemakje uitdrijven en dan gaan we ontbijten in Lumiere. Een restaurant dat gebaseerd is op Belle en het Beest, erg mooi binnen en een a la carte ontbijt. Nina haar eerste Mickey waffle met pancakes en roerei. Ik neem de eggs Benedict (jummie) en Paul gaat voor toast en croissants met aardbeienjam. Na het ontbijt even langs de kidsclub waar Nina wil spelen. Mama mag best gaan maar na 15 minuten wil ze toch weer bij ons zijn. Geen probleem dan halen we haar gewoon op. Om 11.00 uur begint er the Art of Entertaining. Een kookworkshop voor het maken van voorgerechtjes. Lara doet de introductie en vertelt dat er op elke zeedag een kookworkshop wordt gegeven, dus als we weer thuis zijn kan er gekookt worden. Vandaag maakt chef Barbara de beste crabcakes met salade van ruccola, rode bietjes en komkommer met een pittige aioli… Dat het de beste zijn kan ik zeggen omdat ze al 2 jaar op een rij, de 1ste prijs hebben gewonnen op kookwedstrijden. Nadat ze heeft laten zien hoe je het maakt mogen we proeven…
En inderdaad ze zijn heerlijk. Een klein glaasje wijn erbij waar je wat uitleg over krijgt. Ondertussen is Paul met Nina naar de Princess Gathering geweest waar Princess Minnie, Princess Sneeuwwitje en Princess Aurora (Doornroosje) bij zijn. We gaan daarna wat drinken op deck 9. Het weer is heerlijk dus gaan we lekker zwemmen. Op naar de Goofy pool. Hier ligbedjes uitgekozen en dan snel het water in, die goed van temperatuur was. Na wat ronddobberen wil Nina in het bubbelbad (heerlijk warm) hier even dobberen en dan toch weer gaan zwemmen… Even zonnen en dan gaat Nina met Paul naar de Mickey pool, waar ze lekkere capriolen aan het uithalen is. Zwemmen maakt hongerig, dus na het zwemmen gaan we naar het Italiaanse buffet in Topsiders. Hier lekker gegeten, daarna lekker een dutje gaan doen in de kamer. Dit zodat Nina het vanavond wat langer vol kan houden. Nadat we heerlijk geslapen hebben en Paul weer terug is van zijn uitje over het schip, gaan we een rondje lopen op deck 4. Hier komen we Daisy Duck tegen, die graag tijd maakt om met onze kleine meid op de foto te gaan. Er leuk een spontane ontmoeting. Dan is het tijd om met Pluto op de foto te gaan. Nina is nog een beetje lui na het middagdutje dus gaan we uitwaaien op een open deck. En dan is het al snel tijd om ons te gaan omkleden want vanavond is het gala avond en de ontmoeting met kapitein John. De man die ons veilig naar Florida gaat brengen. Althans daar gaan we natuurlijk wel vanuit. En nog leuker gratis cocktails!!! We hebben onze gala avond in het meest bijzondere restaurant Lumiere, die waar we vanmorgen ook al hebben gegeten. Zeker omdat aan het gala van vanavond het thema Prince and Princess is gekoppeld. Heb ik trouwens al vermeld dat op de 2de dag van de cruise bijna iedereen onze princess kent… Je hoort hier de hele dag door Nina Nina, hello Nina how are you. Hello Princess Nina… Ze heeft het dus al goed voor elkaar. En met iedereen een hi 5… Ze geniet zo van de aandacht en wat er om haar heen gebeurt, en daardoor genieten wij ook enorm van onze vakantie. Maar goed terug naar het eten… Een erg mooi menu al zeg ik het zelf
Paul: scallops, tomatensoep, beef wellington en als toetje Princess Aurora (sundae ijsje)
Manon: scallops, aardappel – rollade soep, beef wellington en als toetjes Prince Charming (chocolade soufflé)
Nina: tomatensoep, biefstukje met aardappelpuree en natuurlijk weer een Mickey ijsje.
Agus en Pedro maken er weer een waar feestje van…
Na het eten gaan we naar Rockin’ Bar D waar er een character dance party is.
Nina heeft hier vanavond gedanst met Goofy, Daisy en Knabbel en Babbel…
En wat genoot ze toch weer, het was super om te zien. Deze avonden komen regelmatig terug dus daar zullen we dan ook bij zijn… Na de danceparty snel naar de zonsondergang gaan kijken, wat mooi is dat zeg. En dan snel naar de Walt Disney Theater want de show van Viva Voce gaat bijna beginnen.
Wat een ontzettend goede zangers zijn dat zeg. En erg mooi hoe ze de show in elkaar hebben gezet… Ze zingen popliedjes en opera. Een heel gevoelig nummer door een zanger voor 9/11 waarvan hij zelf een overlevende is. Erg indrukwekkend. En zelfs Nina vond de gehele show een succes. En dan is het tijd voor een rondje foto’s 1 met op de achtergrond het schip in het water. Met Donald Duck, Met Minnie en Mickey (allemaal in gala kleding) En ook in het atrium waar een beeld staat van Mickey hebben we foto’s laten maken. Dan naar deck 9 waar we nog wat drinken terwijl we op ligbedjes de film Mary Poppins bekijken op de funnel vision… Als jullie onze tv al groot vinden ben ik benieuwd wat jullie hier van vinden… Om 23.00 uur naar bed en lekker slapen. Eerst het bed leeg maken want er ligt nogal veel op. O.a. een litho van Mickey, Minnie en Pluto in Madeira, met cerftificaat van echtheid en dat het een beperkte oplage is. Wat een leuk kado van Disney. Morgen zijn we in Gibraltar waar we rond 07.00 aangemeerd zullen zijn…

Dag 4

Ik was al om kwart voor 6 wakker om te gaan plassen. Omdat ik wist dat we rond deze tijd de haven van Gibraltar binnen zouden komen heb ik me aangekleed en ben naar deck 10 gegaan, hier heb ik gekeken hoe het schip de haven in ging. We liggen mooi dicht bij “ the rock” die je vanuit hier goed kunt zien. En ook de poort van Europa kon je zien liggen in het donker. Het ziet er naar uit dat het een heldere dag gaat worden, dus zullen we straks Marokko wel kunnen zien liggen.
Terug naar bed gegaan rond kwart voor 7 en nog lekker geslapen tot kwart over 9 toen werd Nina wakker. Ontbijt gaan eten in Topsiders, smaakte prima. Lekker buiten in het zonnetje met uitzicht op the Rock! Na het eten nog een klein rondje over het schip en dan snel wassen en omkleden om Gibraltar te gaan ontdekken.
Dus naar deck 1 en voor het eerst checken we ons uit van de boot met onze key to the world pasjes. Over de gangway naar buiten… Door de portterminal en dan lekker een stuk wandelen naar het stad centrum. Erg ver lopen is het niet en het is lekker warm. Het centrum ligt achter hele oude poorten van lime-stone die er al in de 18de eeuw zijn gezet . Een erg gezellig pleintje en daarna 1 winkel straat en dat was het. Onderweg worden we aangesproken om mee te gaan met de rock tour. Voor 22 pond per volwassenen en Nina gratis kunnen we de highlights van Gibraltar zien zonder dat we daar uren voor moeten wachten en lopen. Een aanbod dat we aannemen. Eerst naar het standbeeld van Hercules waar we een pracht uitzich hebben op Marokko – Noord Afrika. Na wat foto’s te hebben gemaakt gaan we door naar druipsteen grotten. Eentje waar zelfs wel eens concerten worden gegeven vanwege de acoustiek. Nadat we hier hebben rond gekeken gaan we naar het puntje van the rock waar de vele apen zitten. Ook hier weer even rondgekeken en dan als laatste naar de tunnels die in de oorlog gebruikt zijn om vanuit daar te vechten en Gibraltar te beschermen. Vanuit dit punt kun je ook het vliegveld zien liggen, en ik kan je vertellen.. Die ziet er doodeng uit. De start en landingsbaan loopt aan 2 kanten uit in de zee… In het midden van deze baan loopt er een voetpad en een weg overheen. Dus het verkeer moet stil gelegd worden als er een vliegtuig land of opstijgt. Daarna weer helemaal terug naar beneden. Nog wat kaartjes versturen en een magneet kopen voor op de koelkast. Dan gaan we weer terug naar de boot. Als we hier aankomen is het alweer half 4. Een kleine lunch gehaald (wraps en hamburger met frietjes) want die hadden we nog niet op. Toen zijn Nina en ik even gaan kijken naar de foto’s van gisteren, maar die waren er nog niet. Ondertussen krijgt Nina een aai over haar bol van Pluto, dus hup er achter aan voor een knuffel. Snel terug naar de kamer om ons klaar te gaan maken voor het eten, maar voordat we daar naartoe gaan is er eerst de sail away from Gibraltar party. Een leuke groep van 2 mannen en 1 vrouw die aan het zingen zijn. Erg gezellig en helemaal niet druk. Nina is weer fijn met Lara aan het spelen. En ook Tisa komt erbij. Tegen kwart over 6 gaan we richting Animators Palette, waar we onze eerste diner hebben, het is ook show diner, wat inhoud dat het restaurant van zwart/wit naar kleur zal veranderen, door middel van een show. Waarbij sorcerer Mickey ook nog even komt kijken… Lekker bestellen en wachten tot we ons eten krijgen…
Paul: rotsgarnalen met uien quiche, maissoep, kalfsvlees en appel crumble
Manon: tonijntartaar, butternut squash soep, biefstuk en appel crumble
Nina: maissoep, kabeljouw en appeltaart
Na het eten op de foto met Belle, en praatje gemaakt met wat mensen.
Iedereen is super vriendelijk en dat is erg gezellig.
Rond half 9 naar het theater, want hier is vanavond een 2de Hans Klok aanwezig.
Wauw wat een mega gave show al zie je soms wat er gebeurt, met dank aan Goochelaars ontmaskerd. Maar nog erg indrukwekkend! Na de voorstelling naar Peter Pan en daarna Pinokkio en Japie Krekel. Dan even dansen in Studio Sea en mee gedaan aan een hilarisch spelletje! Magic Quest, een renspel waarbij je zo snel mogelijk dingen moet laten zien waar je dan weer punten voor krijgt… Was erg leuk helaas niet gewonnen… Maar ach, het gaat natuurlijk ook wel heel erg om de fun! Toen heeft Nina nog even gaan kleuren in het Oceaneers Lab en daarna lekker naar bed. Nog wat chocolademelk en cookies besteld voor Nina, Paul een hotdog met frietjes en ik een fajita, Lekker wat gegeten en daarna met een volle maag gaan slapen. Je kunt merken dat we nu niet meer in een zee maar op de oceaan zitten, het schip gaat af en toe wat meer op en neer maar nog steeds niet hinderlijk.

Dag 5

Weer een dag op zee, het is vandaag alleen erg onrustig op zee (veel wind) en dat betekend dat de boot erg op en neer gaat. Dat is even wennen en als je loopt is het bijna alsof je dronken bent. Wel erg grappig. En het is nog niet zo erg dat je er misselijk van wordt. Lekker uitgeslapen tot bijna 9 uur. Aankleden en met Nina naar de promenade lounge want daar is het Disney Playhouse. We gaan pas rond 10 uur ontbijten omdat er een brunch is in Parrot Cay. En het werd aangeraden door Agus en Pedro. Een uitgebreid brunch buffet stond op ons te wachten, met teveel om op te noemen en een tafel waar ze verse omeletjes deden bakken. Lekker gesmult en naar Animators Palette waar ze een masterclass geven in het tekenen van de karakters. Mickey en Goofy zijn het vandaag.
Mickey hebben we al een aantal keer gedaan in Disneyland Parijs, en deze was ook bijna klaar toen we binnen kwamen. Maar Goofy was nieuw voor ons. Dus dat was erg leuk om te doen. Nina vind er niet zo veel aan dus gaan zij en Paul naar de kidsclub. Als ik hier later kom, is ze aan het plakken. Een tasje met juwelen en een kroontje met hartjes. Daarna loopt ze in een modeshow mee met Daisy Duck. Was leuk gedaan, en na een half uurtje was het ook weer genoeg voor Nina, dus weer uitgechecked in de kidsclub. In de promenade lounge is er een muziek spel. 25 korte muziek stukjes waarvan je de titel moest raden. Een leuk en af en toe moeilijk spel. We zijn 2de geworden. Met 19 goede antwoorden. Dat is niet slecht met z’n 3tjes (vinden we zelf). De groep die won waren met 7 en hadden 24 goede antwoorden. Na dit spel gaan we ons omkleden om te gaan zwemmen, ondanks dat het hard waait is de temperatuur wel erg lekker. En we hebben een gratis golfslag bad want elke keer als de boot op en neer gaat, gaat het water natuurlijk mee. Om half 5 hebben we een afspraak met Alice uit Wonderland. We mogen bij haar en de Mad Hatter op de thee. De thee moet je lezen als met water aangelengde appelsap. En natuurlijk kan er bij een kopje thee geen koekjes ontbreken. Erg leuk showtje hebben ze in elkaar gezet. En daarna de mogelijkheid om op de foto te gaan met Alice en de Mad Hatter. En zo vliegt er weer een dag voorbij. Want het is alweer tijd om ons klaar te gaan maken voor het diner. Vanavond weer in Parrot Cay want we hebben nu alle restaurants gehad. Vanavond hebben we weer een showdiner. Nu staat de Carribean centraal. En komt de spaanse Minnie voor ons dansen. En het eten was heerlijk, lekker pittig gekruid.
Paul: Chicken Jerk tenders, Romana Salade, Mixed Grill en een Sundae ijsje.
Manon: Krab Martinique, Ahi tonijn, Vis met rijst, Sweet temptations.
Nina: Kippecremesoep, kalkoen en een Mickey ijsje.
De Sweet temptations zijn 3 kleine afspiegelingen van het dessert menu.
Daarna is het theater weer open, waar Charo optreed. Eerst nog een praatje gemaakt met Peter de Cruise Director. Hij zorgt ervoor dat al het entertainment in goede banen wordt geleid. En wat blijkt zijn moeder was Nederlandse dus hij spreekt perfect Nederlands, voor Nina is dat erg fijn, die moet erg wennen aan al het engels, al gaat het een stuk beter op de 3de volle dag aan boord.
Terug naar Charo, OMG (oh my god) het is de zus van Marijke Helwegen.
Miss Plastic Fantastic, ze is bekend van the Love Boat en choochy choochy…
Wat een verschrikkelijk overdreven mens en ook haar show is 3 x niks.
Helaas zitten we midden in een rij en kunnen we niet weg lopen. Maar wat ze doet is zo slaap verwekkend dat Nina in slaap valt. Paul en ik zitten de 3 kwartier netjes uit en gaan daarna Nina lekker in bed leggen.
Voor ons ook een vroege nacht dat is wel lekker.
Morgen zijn we in Funchal, Madeira.

• 14 September 2011 - 15:25

Opa Theo Oma Tonny:

Hallo Disney fans,
    Zoooooooooo wat een mooi verhaal heb je geschreven Manon.
    En we kunnen bijna proeven hoe lekker jullie het hebben....
    Fijn dat alles goed is en jullie met volle teugen genieten.Onze kleine prinses beginnen we nu al te missen dus geef haar een dikke kus en knuffel.Veel liefs voor jullie en fijne dagen op zee toegewenst.

• 14 September 2011 - 21:05

Willem En Miranda:

Jullie komen modder vet terug van de cruise en dan hebben we het nog niet gehad over het land van de ongekende mogelijkheden! Maar zo te horen vermaken jullie je wel... En die Paul, eet ie nu wel wat de pot schaft ;)

Btw 15,5 knopen is +- 28 km/u en dus niet 287 km/u!

it's a small world after all.......

Groetjes,
    Willem en Miranda

• 14 September 2011 - 21:27

Ome Proppie:

jajaja netjes hoor, bevalt zeker goed dat alles goed geregeld is daar, daar is het vakantie voor. ik hoop dat het goed gaat met paul want ik lees hier net dat die jongen een quiche gegeten heeft(vast een beetje zeeziek) mooi dat nina lekker kan spelen en dat er zoveel stripfiguren zijn om een beetje gekke oom of tante te spelen. jammer dat ik er niet bij ben anders hadden we die 7 man ingemaakt met muziekspel. groetjes voor jullie en kusjes en dikke knuffel voor nina.

• 14 September 2011 - 21:30

oja en willem netjes dat je even aangeeft dat dat 28km/u is en niet 288km/u anders stijg je op met zo'n boot